KOFAs saksbehandlingstid er nå tre måneder

Etter flere år med altfor lang saksbehandlingstid, har KOFA nå fått orden på saksbehandlingstiden. Nå behandles nye saker innen tre måneder.

Høsten 2013 startet vi i Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) et intensivert arbeid for å få orden på saksbehandlingstiden. Med ekstrabevilgning fra Nærings- og fiskeridepartementet ble det mulig å ansette flere saksbehandlere i KOFA-sekretariat, der skoen har trykket mest. Målet var klart – KOFAs saksbehandlingstid skal være maks tre måneder i alle saker. På den tiden behandlet vi saker som var over to år gamle, slik at dette var et ambisiøst mål.

– Ved siden av god kvalitet på avgjørelsene våre, er det også helt avgjørende av hensyn til partene som har saker hos oss og generelt for KOFAs legitimitet, at KOFAs avgjørelser kommer raskt. Formålet med opprettelsen av KOFA, var at organet skulle være et effektivt tvisteløsningsalternativ til de ordinære domstoler. Det er ikke tilfellet når KOFA bruker over to år på å komme med sin avgjørelse, uttaler direktør og sekretariatsleder Erlend Pedersen. Vi er derfor glade for at vi fikk hjelp fra departementet til å sette i gang dette prosjektet. Vi er også glade for at vi nå er i mål, da dette har krevd en enorm ekstrainnsats både fra nemndas medlemmer og de ansatte i sekretariatet.

Dette betyr altså at nye saker skal behandles innen tre måneder. Prioriterte saker, der oppdragsgiver avventer kontraktsinngåelse, skal fremdeles behandles innen to måneder. Dette er nødvendig for at KOFA skal oppfattes som det effektive tvisteløsningsalternativet vi er ment å være.

Vi vet at det er viktig med en effektiv prosess både for de som klager og de som er innklaget. Dette kan nå forventes. Det blir nå enda viktigere at klagerne med en gang angir sine anførsler så kort og konsist som mulig, og at begge parter bestreber seg på å opplyse saken raskt. Det kan i mindre grad enn før forventes fristutsettelser. Dette er nødvendig for at vi skal kunne avgjøre saken innen to eller tre måneder. Vi har allerede begynt med mer aktiv saksstyring, noe som ble etterlyst i KOFAs brukerundersøkelse i fjor høst.

– Når målet om saksbehandlingstid nå er nådd, er det neste målet å beholde den korte saksbehandlingstiden. Det krever at KOFA-sekretariatet til enhver tid er tilstrekkelig bemannet, da vi ser at det er dette som er helt avgjørende for å sikre at KOFA har en kort saksbehandlingstid, avslutter Erlend Pedersen.

Pressekontakt: Direktør og sekretariatsleder i KOFA

Erlend Pedersen

Telefon: 92 42 97 06

E-post: erlend.pedersen@kofa.no

Publisert: 22.04.2015 | Sist endret: 22.04.2015